DHL Group heeft een bestelling geplaatst voor in totaal 178 nieuwe IVECO S-Way CNG-trucks voor zijn divisie Post & Parcel Duitsland, waarmee zijn vloot wordt uitgebreid tot meer dan 450 CNG-trucks. De nieuwe trucks op bio-CNG zullen de ecologische voetafdruk van DHL Group verder verkleinen en een aanzienlijke bijdrage leveren aan het koolstofvrij maken van het wegtransport.

IVECO S-WAY CNG met bakwagen

Van de bestelde eenheden zullen 161 IVECO S-Way CNG-trucks met een AD190S34/P CNG-bak worden ingezet voor kortere afstanden en dagtochten. De trucks hebben een 4×2 standaard chassis met een bruto voertuiggewicht van 19 ton, een Active Day standaard cabine met een laag dak en een 340 pk 9-liter Euro VI CNG motor. Aan de linker- en rechterkant zijn vier gastanks met een gravimetrisch vulvolume van 80 kg per kant gemonteerd. Met een totaal van 160 kg CNG bieden de trucks een actieradius tot 670 km.

IVECO S-WAY CNG met chassis voor wissellaadbak

De resterende 17 IVECO S-Way CNG zijn uitgerust met een AS260S46Y/FS CM CNG wissellaadbakchassis en zullen worden gebruikt voor inter-hubvervoer. Deze voertuigen hebben een 6×2 standaard chassis met een gestuurde naloopas, de ruime Active Space cabine en een 460 pk 13-liter Euro VI CNG motor. De CNG tanks hebben een gravimetrisch vulvolume van in totaal 240 kg, wat een actieradius tot 1000 km mogelijk maakt.

Bio-CNG is een duurzame hernieuwbare brandstof die wordt gewonnen uit afval en restmaterialen. Door gebruik te maken van Bio-CNG zal DHL haar CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen met wel 95 procent in vergelijking met een dieseltruck – en zal zelfs een negatieve CO2-voetafdruk kunnen bereiken tot -120 procent als deze afkomstig is van mest.

Naast langeafstandsritten zijn de motoren van IVECO-trucks op bio-CNG stiller dan die van conventionele verbrandingsmotoren, waardoor deze voertuigen bijzonder geschikt zijn voor stedelijke toepassingen en nachtelijke leveringen, terwijl ze het comfort van de bestuurder verhogen.